Caderno de Nueva York (y VII) | Antonio S. Río Vázquez

Ven de…

David Mazzucchelli y Paul Karasic, detalle de Ciudad de Cristal (2005)

O último día da viaxe coincidiu coa visita ao Museo da Cidade, un edificio próximo ao Guggenheim proxectado en 1932 por Joseph H. Freedlander cunha arquitecturaneocolonial tan diferente á concibida por Wright na primeira metade de século.

Alí, como unha magnífica pechadura da travesía, exhibíase a mostra The Greatest Grid. The Master Plan of Manhattan 1811-2011 conmemorando o centenario do proxecto urbano que converteu a Nova York na «cidade sen centro», como recorda o escritor James Traub nun dos textos da exposición:

«Manhattan non ten centro. As vellas cidades europeas si, e se haxa seguindo os sinais que indican «centro cidade». Alí probablemente atopará un amplo espazo, sereno e peatonal, a miúdo presidido por unha antiga catedral e o concello. Si pregúntaslle a un neoyorquino polo «centro da cidade», quedarase desconcertado e podería enviarlle, no mellor dos casos, a Estafes Square ou Columbus Circle, os cales son simplemente nodos viarios que atravesan os cidadáns. É algo que podemos agradecer aos urbanistas de Manhattan, aínda que quizá non o debamos facer: Parides é encantador, Viena é encantador, incluso Washington D. C. é encantador. Manhattan non o é.»

Con abundantes recursos documentales ?e unha montaxe expositivo especialmente coidado, trasladando a malla urbana á escala do mobiliario? analízase o paso desde a cidade bidimensional orixinal ata a contemporánea, atendendo especialmente aos condicionantes topográficos, o reparto da propiedade e o tratamento do espazo público, aspectos fundamentais de calquera urbe que en Nova York alcanzan un significado característico.

Descóbrense tamén outras mallas ocultas, invisibles nunha primeira mirada: O transporte público, as redes de electricidade, abastecemento e saneamiento, as galerías entre rúas… e a utilidade que supón para a navegación pola cidade, aparecendo sinais que marcan unha «trama pantasma» naqueles cruzamentos teóricos ocupados por un parque, por grandes mazás ou outro tipo de alteracións, tanto por encima como por baixo da cota cero.

A gran trama convértese así na clave para entender un ecosistema tan complexo como a cidade de Nova York. Non só serviu para facer da xeografía geometría, como recordamos ao iniciar este caderno, si non para medir a cidade a escala humana: desde a distancia dun paseo ata o grado de ocupación na terceira dimensión… Como advirte Edward Glaeser:

«Poida que para un urbanista non sexa o ideal de beleza pero, como máquina para vivir, a malla é perfecta».

antonio s. río vázquez . arquitecto
Autor do blog, El tiempo del lobo
a coruña. outubro 2012

Antonio S. Río Vázquez

Antonio S. Río Vázquez (A Coruña, 1981) es arquitecto por la E.T.S.A. de A Coruña, master en Urbanismo y doctor por la Universidade da Coruña. Especializado en teoría y diseño, su línea de trabajo se ha centrado en la investigación y divulgación del patrimonio arquitectónico moderno. Ha desarrollado proyectos de modo independiente y ha colaborado con varios estudios de arquitectura. Es socio fundador de Aroe Arquitectura. Es profesor en el Departamento de Proyectos Arquitectónicos, Urbanismo y Composición de la Universidade da Coruña, y ha sido profesor invitado en la Robert Gordon University de Aberdeen (Reino Unido), en la Universidade do Minho (Portugal) y en la Università degli Studi di Roma La Sapienza (Italia). Es miembro de la red UEDXX Urbanism of European Dictatorships during the XXth Century, del Grupo de Investigación en Historia de la Arquitectura IALA y del Grupo de Innovación Educativa en Historia de la Arquitectura. Ha formado parte del proyecto de investigación FAME Fotografía y Arquitectura Moderna en España, 1925-1965. Los resultados de sus investigaciones, tanto personales como conjuntas, han servido como aportación a eventos de debate y difusión científica y han sido publicados en libros y revistas.

follow me

Arquivado en: Antonio S. Río, artigos

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,