María Tejel · MyRetrobox, cápsulas do tempo

5 (100%) 3 votes

Neste camiño emprendido xa hai un tempo na sección Baliza, lévanos a facer un alto en Zaragoza, para charlar coa arquitecta  María Tejel (ETSAB 2009) e o deseñador Daniel Hernández. Estes mozos autónomos lanzáronse a compatibilizar os seus traballos coa oportunidade de crear MyRetrobox, un proxecto para loitar contras ese incansable e implacable adversario, o tempo, contra que o que o ser humano loita desde que ten conciencia del.

En este camino emprendido ya hace un tiempo en la sección Baliza, nos lleva a hacer un alto en Zaragoza, para charlar con la arquitecta María Tejel (ETSAB 2009) y el diseñador Daniel Hernández. Estos jóvenes autónomos se lanzaron a compatibilizar sus trabajos con la oportunidad de crear MyRetrobox, un proyecto para luchar contras ese incansable y implacable adversario, el tiempo, contra que el que el ser humano lucha desde que tiene conciencia de él.

“Unha cápsula do tempo é un recipiente metálico hermético, selado ou lacrado que ten como obxectivo gardar todo o que contén no seu interior para envialo directamente ao futuro. No seu interior pode albergar desde mensaxes e imaxes ata calquera tipo de obxectos que falan da época na que se prepara a cápsula.”

En MyRetrobox dedícanse a deseñar, crear e distribuír cápsulas do tempo nas que preservar as vivencias de momentos clave na vida das persoas para volvelos a gozar no futuro. Son caixas de recordos personalizadas nas que se poden gardar a recado os mellores recordos de momentos tan importantes como un nacemento, unha voda ou aniversarios especial para envialas directamente ao futuro.

Ademais, tratan de poñer en valor o papel como soporte ideal para preservar os recordos: os soportes informáticos quedan obsoletos rapidamente, con todo,

o papel é para sempre!

Sen máis tempo que perder, deixámosvos coa charla mantida con María e Daniel.

Daniel Hernández y María Tejel, creadores de MyRetrobox.
Daniel Hernández e María Tejel, creadores de MyRetrobox.

Se María Tejel abrise unha das túas cápsulas do tempo, cambiaría moito? Como se definiría María Tejel actualmente?

Se agora mesmo abrise unha cápsula do tempo pechada por min mesma no pasado seguro que atoparía bastantes cambios. Dependendo da época na que a pechase (infancia, adolescencia, etapa universitaria…) os cambios irían nun ou outro sentido, pero creo que sería o normal, debido a que conforme crecemos imos evolucionando. Seguramente serían cambios en canto ás expectativas de futuro, algúns círculos, algúns gustos, en certas formas de pensar… pero creo que non me notaría cambiada no básico: valores e personalidade.

Definiríame como unha muller inquieta, creativa e emprendedora. Son bastante perfeccionista e moi traballadora. Tamén un tanto despistada, cada vez máis! Namorada do deseño, a arquitectura e os obxectos vintage que conservan o seu encanto de outrora. Apaixóname viaxar, descubrir outras culturas e, abrigo, coleccionar bos momentos que se convertan en recordos para o futuro.

Como, cando e por que xorde MyRetrobox

MyRetrobox é un proxecto que desenvolvín xunto ao meu marido, Daniel Hernández. El dedícase ao deseño web e ao márketing online. Antes de empezar a traballar en MyRetrobox ambos tiñamos a nosa actividade como autónomos nos nosos respectivos campos, el como deseñador e eu como arquitecta.

Debido á crise económica que afectaba especialmente aos nosos sectores e á nosa situación persoal, decidimos emprender un proxecto propio que puidésemos (polo menos nun principio) compatibilizar coas nosas profesións. Démoslle moitas voltas durante varios meses, con todo, non acababamos de dar cunha idea que nos motivase o suficiente para ir a por ela.

Finalmente, unha noite de 2012 decidimos que era o día de atopar algo firme a partir do que empezar traballar. Pensando en que podiamos e sabiamos facer chegamos á conclusión de que unha tenda online adaptábase moi ben á nosa situación e coñecementos. Despois, fixemos unha tormenta de ideas durante varias horas pensando en que poderiamos vender e cara a que público dirixiriámonos/dirixiriámosnos. E finalmente, ás tantas da madrugada chegamos a unha idea que nos entusiasmou: deseñar cápsulas do tempo para bebés.

O día seguinte comezamos a darlle forma á idea, a buscar provedores, a deseñar o produto, a crear a páxina web… e finalmente, seis meses despois, puxemos á venda a primeira Baby Retrobox.

Desde ese día fomos crecendo pouquiño a pouco e lanzando novos produtos: péquea Retrobox, para nenos e nenas de entre 5 e 11 anos ou pola súa Primeira Comuñón, a Retrobox Si Quero para parellas que van casar, a Retrobx Aniversarios Felices para adultos que cumpren algunha idade especial (os 18, os 30, os 40…) e a Retrobox Feliz Aniversario, para parellas que celebran as súas vodas de ouro ou de prata.

Atopáchesche con moitas dificultades? Cales foron as máis problemáticas?

Atopámonos con algunhas dificultades, na súa maioría derivadas da falta de tempo e a limitación do orzamento. Ao decidir compatibilizalo coas nosas profesións, non dispoñiamos de todo o tempo necesario para crear e facer crecer a empresa á velocidade que nos gustase. Tivemos que aprender a organizarnos e optimizar o noso tempo, pero aínda así esta circunstancia fíxonos avanzar moito máis amodo do habitual e fixo que a día de hoxe aínda teñamos ideas paradas na mesa desde hai anos.

Ao mesmo tempo, decidimos crear a empresa unicamente con recursos propios e sen endebedarnos, polo que inicialmente tivemos que asumir nós todas as tarefas, incluso aquelas en as que non eramos expertos. Isto fixo que se vise afectada a calidade dalgunhas áreas. Aos poucos puidemos ir investindo os beneficios para contar con outros profesionais naquelas áreas nas que máis o necesitabamos para ir mellorando a calidade dos produtos e servizos.

Outra dificultade que nos atopamos desde o principio e que a día de hoxe seguimos notando é o complicado que resulta darse a coñecer na internet sen un gran orzamento. Aínda que vendendo online podes acceder clientes en todo o mundo e a túa tenda está aberta as 24 horas do día, a competencia tamén é moito maior e se te limitas a colgar a web na internet ninguén a ve. Chegar aos clientes é unha carreira de fondo e supón un constante esforzo en márketing e redes sociais.

Como detectaches a necesidade deste servizo?

O mercado dos agasallos para bebés está bastante saturado de empresas e opcións e a competencia é alta. Con todo, pensamos que sempre ten oco para as ideas orixinais e que achegan algo novo, porque entre tantas opcións todos buscamos “algo máis” cando habemos de facer un agasallo a un bebé, nunha voda ou nun acontecemento especial.

Coas MyRetrobox damos a posibilidade de facer un agasallo diferente. As nosas cápsulas do tempo son un produto orixinal, personalizado e emotivo que reúne en pouco espazo deseño, actualidade, sentimentos, relacións persoais, emocións, recordos… E ademais, é un agasallo que dura para toda a vida. Conquistan en segundos ao receptor do agasallo, porque á fin e ao cabo, estamos feitos de emocións.

Cápsula del tiempo para bebés Baby Retrobox.
Cápsula do tempo para bebés Baby Retrobox.

Como é o día a día en MyRetrobox

Actualmente ambos estamos dedicados en exclusiva a MyRetrobox, polo que nos últimos meses puidemos estruturar o traballo e dividir as tarefas que realiza cada un, aínda que hai moitas que aínda realizamos entre os dous. Dani encárgase da páxina web, o posicionamento online e o márketing, mentres que eu encárgome da xestión do stock e procura de provedores, o contido do blogue e o deseño dalgúns produtos.

Entre os dous preparamos os pedidos a diario, pensamos e desenvolvemos os novos produtos e levamos a atención ao cliente.

Ademais, en 2018 incorporamos ao equipo un deseñador e ilustrador que nos está axudando a sacar adiante novas ideas e produtos que irán vendo a luz ao longo deste ano.

Como é o proceso de deseño, desenvolvemento e comercialización en MyRetrobox?

Cada vez que decidimos deseñar un novo produto seguimos un proceso similar. En primeiro lugar, facemos unha choiva de ideas sobre cal será o público e a utilidade do devandito produto e que elementos podería conter. Case ao mesmo tempo, solicitamos orzamentos para comprobar se o contido éntranos en prezo coa calidade que consideramos imprescindible.

No caso de que o consideremos óptimo para seguir adiante con el, comezamos a pensar no seu deseño, cores, materiais, ilustracións… así como a buscar algúns referentes como punto de partida. Normalmente este é o proceso que máis se dilata no tempo, xa que tardamos varios meses en chegar a un produto que nos entusiasme tanto en deseño como en calidade.

Unha vez temos listo o produto, fotografámolo e facemos algún vídeo para ensinalo na web de forma óptima. Por último, unha vez fotografado, engadimos o produto na nosa páxina web e comezamos as tarefas de márketing e difusión do mesmo.

Delegaches funcións e centráchesche en partes concretas dentro de MyRetrobox?

Como comentaba anteriormente, aínda que ao principio fomos nós dous os que nos encargamos de todas as funcións, aos poucos fomos delegando tarefas e contratando algúns servizos. É imposible ser un experto en todos os ámbitos que levan a xestión dunha empresa, polo que é importante contar con especialistas nos sectores que non dominas.

Por exemplo, aínda que ao comezar fotografabamos nós mesmos os produtos, en que nos foi posible empezamos a acudir ao estudo dunha fotógrafa profesional para facelas. No caso dun comercio electrónico os clientes non poden tocar o produto ao facer a compra, polo que é importantísimo que as fotografías ensinen o produto tal como é e sen enganar ao comprador, así que esta mellora foi fundamental para nós.

Cal foi (ou será) o momento crítico unha vez comezado MyRetrobox?

Aínda que poñer en marcha unha empresa sempre resulta complicado, nós tivemos a sorte de que o produto tivo moi boa acollida desde o primeiro momento e o lanzamento inicial foi relativamente sinxelo.

Con todo, o momento crítico ha vindo despois, á hora de tomar as decisións oportunas para facer crecer a empresa. Unha vez testado o produto e o modelo de negocio, está a resultarnos realmente difícil elixir as mellores decisións para que a empresa creza dunha forma sustentable, sendo sensatos economicamente pero ao mesmo tempo tratando de non durmirnos ou ser excedidos pola competencia.

Cápsula del tiempo para niños y niñas Peque Retrobox Comunión.
Cápsula do tempo para nenos e nenas Peque Retrobox Comunión.

Cales son as vosas referencias? 

Non temos unha referencia concreta, pero si que tratamos de evitar fixarnos en grandes empresas que pouco teñen que ver co noso modelo e tamaño de negocio e con todo sempre nos poñen como exemplo en libros e conferencias.

Preferimos compartir experiencias en persoa ou a través das redes sociais con outros pequenos emprendedores (en moitos casos, tamén parella) e con empresas de tamaño e filosofía similar á nosa.

A que segmento de clientes diríxesche? Cales son os encargos máis demandados?

Dado que os nosos produtos están destinados a eventos e persoas moi diversas, desde bebés ata parellas que celebran as súas vodas de ouro, xa non temos un tipo de cliente, senón que son persoas de distintas idades e perfil. Iso si, case sempre son persoas que están habituadas co uso da internet e as redes sociais.

Os nosos clientes adoitan ser homes e mulleres aos que lles xorde a necesidade de facer un agasallo nun momento especial e que buscan algo diferente para a ocasión. Principalmente recibimos encargos de MyRetrobox para regalar a bebés polo seu nacemento, primeiros aniversarios ou bautizo, para nenos e nenas polos seus aniversarios ou primeira comuñón, e para regalar a adultos na súa voda, aniversario ou aniversarios redondo.

Como e para que utilizas as “novas tecnoloxías”? A “rede” facilitou o teu labor?

Polo momento, en MyRetrobox vendemos unicamente a través da nosa páxina web, polo que a rede e as novas tecnoloxías sono todo para nós. Internet e as redes sociais supuxéronnos a oportunidade de chegar aos nosos clientes sen un gran investimento económico, aínda que cun gran esforzo de tempo e creatividade.

Ademais, debido á expansión dos smartphones os nosos clientes realizan a súa compra en calquera momento e lugar e grazas a algunhas aplicacións como WhatsApp ou os chats online puidemos optimizar o noso servizo de atención ao cliente.

Cápsula del tiempo para bodas Retrobox Sí Quiero.
Cápsula do tempo para bodas Retrobox Sí Quero.

Compaxinas ou complementas esta actividade con outros labores ou noutros campos?

Desde que comezamos a nosa andaina con MyRetrobox no ano 2012 foi cambiando a miña situación. Nun principio compaxinábaa cun traballo a xornada completa como arquitecta, que máis tarde pasou a ser a media xornada. Despois estíveno compaxinando con traballos por conta propia no ámbito da arquitectura e actualmente compaxínoo con colaboracións puntuais en estudos de arquitectura.

Trato de non deixar pasar as oportunidades laborais que me xorden como arquitecta, pero non sen antes valorar cal é a situación de MyRetrobox nese momento e se podemos permitirnos a miña ausencia para desenvolver outros traballos.

A arquitectura, ten abertos moitas frontes de batalla ( LSP, Bolonia, paro, precariedade laboral, COAs, ETSAs, emigración, comunicación, etc), non serán demasiados para a polarización existente dentro da mesma?

Efectivamente, actualmente a arquitectura ten moitas frontes abertas, pero sen dúbida creo que dar resposta a todos eles é imprescindible para adecuar a profesión aos novos tempos. Debido a todos os factores que indicades, a situación cambiou moito nos últimos anos e resulta complicado reconducila.

Con todo, non por iso debemos quedarnos parados lamentándonos, senón que habemos de adaptarnos a todos estes cambios e tomalos como unha oportunidade de transformación cara a un futuro mellor para a profesión.

Como vedes o futuro da arquitectura? E o da profesión?

Creo que tanto a arquitectura como a profesión de arquitecto xa non van volver a ser o que foron no seu día pero, como dicía anteriormente, non debemos tomarnos isto como algo malo senón como unha oportunidade para transformala en algo mellor.

Nas últimas décadas, a obra nova foi a gran protagonista porque tiñamos, como quen di,

“un país por construír”.

Con todo, agora a maioría de poboacións ou barrios xa contan co seu centro cívico, o seu centro de saúde, o seu pavillón de deportes, a súa escola… ademais das miles de vivendas que se proxectaron e construído.

Por isto, considero que o futuro da arquitectura pasa por dar protagonismo a outros campos que ata agora estaban en segundo plano, como é o caso da restauración ou da restauración sustentable.

Por outra banda, moitos arquitectos teremos que adaptarnos aos novos roles que están a xurdir e que van máis aló do arquitecto tradicional que coñeciamos ata agora.

Que melloras crees que son fundamentais e que deberían ser postas en marcha de forma inmediata?

Na miña opinión, é fundamental apostar pola tecnoloxía dunha maneira máis firme que o que se fixo ata agora, empezando polo que nos ensinan na propia Universidade. A metodoloxía BIM, Internet das cousas, a realidade aumentada… o mundo avanza rapidamente e a nosa profesión parece non avanzar tan rápido como debería, ou polo menos non estar a aproveitar todas as vantaxes que a tecnoloxía pode ofrecerlle.

Cápsula del tiempo para cumpleaños de adultos Retrobox Cumpleaños Feliz.
Cápsula do tempo para aniversarios de adultos Retrobox Aniversarios Ledos.

Como “emprendedora” que opinas dos arquitectos que “abren e/ou recuperan” novos campos e/ou enfoques da profesión?

O feito de que algúns arquitectos sexan capaces de reinventarse e de ver máis aló da vía do arquitecto tradicional paréceme unha opción digna de admirar. Creo que atopar e ter éxito cun camiño diferente non é unha tarefa sinxela e co seu exemplo axudan a ampliar horizontes aos arquitectos ou estudantes que se atopan tratando de atopar o seu lugar na profesión.

Estades contentos coa traxectoria realizada ata agora? Que proxectos de futuro che(vos) esperan?

Si, estamos moi satisfeitos con todo o que logramos ata agora. Para o futuro a curto e medio prazo temos moitas ideas para novos produtos que deseñar e lanzar ao mercado, polo que cremos que a nosa empresa aínda ten moito camiño por percorrer. Aínda que é certo que nalgún momento gustaríame regresar a traballar como arquitecta, creo que aínda me queda moito que ofrecer a MyRetrobox.

Para acabar, que lles aconsellariades aos actuais estudantes e futuros profesionais de arquitectura?

A arquitectura é unha carreira moi vocacional, polo que se decidiron estudar arquitectura porque é ao que realmente desexan dedicarse, diríalles que non se rendan nin desanimen pola situación actual da profesión. Aínda que lles custe, tarde ou cedo atoparán o seu lugar dentro dela.

Con todo, deben manter os ollos e a mente aberta e posiblemente teñan que estar dispostos a afastarse da figura que tradicionalmente coñeceron do arquitecto. Na carreira dannos unha formación moi versátil e adquirimos gran capacidade de traballo, polo que deben aproveitar as aptitudes adquiridas para atopar o lugar no que se atopen verdadeiramente cómodos.

E por suposto, que gocen dos seus días como estudantes. Co vórtice de entregas e noites sen durmir quedan poucos momentos para gozar da carreira, con todo son días que anos despois lémbranse con moita tenrura.

María Tejel · MyRetrobox, cápsulas do tempo
maio, 2018

Entrevista realizada por Ana Barreiro Branco e Alberto Alonso Oro. Agradecer a María o seu tempo e predisposición con este pequeno espazo.

Arquivado en: Alberto Alonso Oro, Ana Barreiro Blanco, baliza

Tags: , , , , , , , , , ,