Deixar pegada | Íñigo García Odiaga

Piazza de Jacopo della Quercia
Piazza de Jacopo della Quercia

É evidente que o construído marca o lugar, acoútao/acóutao e define, polo que o seu rastro é plausible e permanente no tempo, a masa do edificado pode ser mesmo palpada. Non é unha pegada, non é o vestixio que alguén ou algo deixou alí, senón a presenza duradeira do construído. Pero ademais a arquitectura tamén deixa pegadas alí por onde pasa, do mesmo xeito que o fai o pé ao camiñar polo territorio. Unha pegada anuncia, dá pistas da ausencia dunha presenza, e esa presenza ausente é o baleiro.

Ao entrar na Piazza de Jacopo della Quercia de Siena o visitante atento terá unha sensación estraña, contraditoria. Llamativamente a pesar de atoparse nun exterior, certos detalles e rastros indicaranlle a existencia dun antigo interior. Coma se o espazo urbano volveuse reversible e déuselle a volta como un calcetín. No chan da praza permanecen en pedra branca os arranques cruciformes duns alicerces. As fachadas das edificacións que conforman a praza absorberon columnas e arcos que parecen os vestixios dunha gran construción que non encaixa coa escala actual do alí erixido. Ese baleiro urbano é o legado dunha arquitectura errada, da ampliación interrompida da catedral de Siena, debido á peste negra que paralizou a cidade en 1348. A nave actual ía converterse no cruceiro dun templo tres veces maior, na que a Piazza de Jacopo della Quercia sería a futura nave central.

Plaza del Seagram Building en el 375 de Park Avenue. Mies van der Rohe
Praza do  Seagram Building no 375 de Park Avenue. Mies van der Rohe

As pegadas están aí para quen queira velas, do mesmo xeito que o están na praza do Seagram Building no 375 de Park Avenue. Mies van der Rohe retranqueó a torre, dando unha lección e unha oportunidade ao urbanismo de New York. A cambio de incentivos para os promotores na zonificación urbana, creouse esta praza que constrúe un espazo público en propiedade privada.

Alí están os trazos desta decisión, incrustadas na beirarrúa unhas placas de bronce delinean os límites da propiedade. Son as pegadas dun baleiro proxectado por Mies, son as pistas para aqueles que queiran seguir o rastro da arquitectura.

Placa en plaza Seagram Building en el 375 de Park Avenue. Mies van der Rohe
Placa na praza Seagram Building no 375 de Park Avenue. Mies van der Rohe

Íñigo García Odiaga. arquitecto
San Sebastián. xaneiro 2016

Arquivado en: artigos, Íñigo García Odiaga

Tags: , , , , ,