Portraits across the eyes of a near-sighted person (VII) | epR


Gunnar Asplund and his nemesis.

Fights of roosters

Gunnar was the hinge between the chill Swedish classicism and the winds that were blowing of the south.

A refined and visionary teacher.

In 1915, while Europe was drained, he conceived the most beautiful contemporary cemetery.

But Gunnar was not alone.

To his side there was a muffled shade, it avoids even for the photographic aim. He might be called Sigurd.

Then his ways separated.

Gunnar accepted emphatically the modernity and was walked to shoulders by his contemporaries. Stockholm, Gotemburgo, Stennäs.

The shade, for your part, got lost during decades to reappear in his last days in the remote Klippan and the unpronounceable Bjorkhagen.

In his bed of death, Gunnar wondered if so much effort had cost a sorrow.

El primo Ramón

Concepción, Chile, winter 2014

el primo Ramón

Nadie sabe con certeza quién es el primo Ramón.

Muchos creen que Ramón nació en algún lugar de Galicia, aunque pronto los azares de la vida le obligaron a cruzar el Atlántico. Afincado en Buenos Aires, y tras fracasar en su intento de ganarse la vida como lateral izquierdo de Ferro Carril Oeste y como bajista de Los Desconocidos de Siempre, aprendió el oficio de ilustrador en un puñado de talleres del barrio de San Telmo.

Otros opinan que tras el seudónimo se esconde Borja López Cotelo, un arquitecto que ante la pertinaz insistencia del editor jefe Veredes comenzó a publicar ilustraciones hasta que una mañana, como el malogrado Gregor Samsa, se despertó después de un sueño intranquilo convertido en un monstruoso ilustrador. Aunque esta versión no parece muy verosímil.

Tal vez por eso hay quien asegura que, en realidad, Ramón ni siquiera es una persona sino dos, tres o incluso un equipo tumultuoso y variopinto como la tripulación del Pequod.

follow me

Filed under: el primo Ramón, nasa

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,