Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Research Articles

No. 9 (2023): The unknowns

Primitive Artifacts: Six unknows for the study of the project strategy in the work Paulo Mendes da Rocha

Submitted
April 30, 2023
Published
2023-06-29

Abstract

The possibility of understanding the meaning of the design strategy in architecture lies in discovering which are the abstract principles that order the concrete operations capable of determining the formal and spatial conditions of an architectural idea. This article seeks to highlight the poetic and aesthetic value of technical order as a fundamental principle of a strategy. For this the work of Mendes da Rocha is studied —as a relevant character of the Ibero-American disciplinary context—, and six unknows are proposed that —in the form of conjectures— highlight the relationship between the technical, diagrammatic and symbolic orders in architecture. This reference expresses in a strong way two fundamental aspects of the discipline: 1. The essential sense of architecture in its primitive condition, that is, the establishment of a place in the world as part of a territorial continuity; 2. The face-to-face sense of the project as evidence of a technical order, that is, the constructive tension translates into the aesthetic recording of the architectural fact. In this order of ideas, the design strategy of Mendes da Rocha becomes an architecture of a paradigmatic nature, it is the result of a dynamic tension between a representational essence and a diagrammatic presence.

References

  1. Agamben, Giorgio. ¿Qué es un dispositivo? Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editores, 2014.
  2. Aparicio Guisado, Jesús María. El muro. Buenos Aires: Nobuko, 2006
  3. Artigas, Rosa. Paulo Mendes da Rocha – Projects 1957-2007. New York: Rizzol, 2007.
  4. Baudrillard, Jean. El sistema de los objetos. México: Siglo XXI Editores, 2012.
  5. Campo Baeza, Alberto. La estructura de la estructura. Buenos Aires: Nobuko. 2010.
  6. Cervilla García, Alejandro. Estructuras vistas, ocultas e ilusorias: lecciones de la historia en la obra de Mies van Der Rohe. Buenos Aires: Diseño Editorial. 2017.
  7. Deleuze, Gilles. Pintura el concepto de diagrama. Buenos Aires: Editorial Cactus, 2007.
  8. Frampton, Kenneth. Estudios sobre cultura tectónica Poéticas de la construcción en la arquitectura de los siglos XIX y XX. Madrid: Akal. 1995.
  9. Frampton, Kenneth. Historia crítica de la arquitectura moderna. Barcelona: Gustavo Gili. 2009.
  10. Gandolfi, Carlo. Paulo Mendes da Rocha: Infraestructural. Madrid: Ediciones Asimétricas. 2022.
  11. García del Monte, José María. Paulo Mendes da Rocha Conciencia arquitectónica del pretensado. Buenos Aires: Nobuko, 2011.
  12. García del Monte, José María. “Estructura y forma en dos artefactos discretos.” AV Monografias 161 Paulo Mendes da Rocha (2013): 16-23.
  13. Gombrich, Ernst H. y Woodfield, Richard (eds.). Gombrich Esencial: Textos escogidos sobre arte y cultura. Madrid: Editorial Debate, 1997.
  14. Koolhaas, Rem. Acerca de la ciudad. Barcelona: Editorial Gustavo Gili. 2014.
  15. Mendes da Rocha, Paulo. La ciudad es de todos. Barcelona: Fundación Caja de Arquitectos. 2011.
  16. Mendes da Rocha, Paulo; Artigas, Rosa, Conversaciones con Paulo Mendes da Rocha. Barcelona: Editorial Gustavo Gili. 2010.
  17. Moix, Llàtzer. Palabra de Pritzker. Barcelona: Anagrama 2022.
  18. Páez Calvo, Angelo. “La malla de los nueve cuadrados: de la estrategia proyectual a la herramienta pedagógica”. Iconofacto Vol 11, No 16 (2015): 40-55.
  19. Piñón, Helio. Paulo Mendes da Rocha. Barcelona: Ediciones UPC, 2003.
  20. Schopenhauer, Arthur. Lecciones sobre metafísico de lo bello. Valencia: Universidad de Valencia. 2004.
  21. Zumthor, Peter. Atmósferas. Barcelona: Gustavo Gili, 2006.
  22. Wisnick, Guilherme. “Urbanizar la vida: Una técnica comprometida”. AV Monografias 161 Paulo Mendes da Rocha (2013): 8-15.

Downloads

Download data is not yet available.