Un universo, unha casa | Marcelo Gardinetti

Maison Bordeaux, 1996-98, Rem Koolhas ©Hans Werlemann, courtesy OMA
Maison Bordeaux, 1996-98, Rem Koolhas ©Hans Werlemann, courtesy OMA

Como debe ser unha casa na ladeira da montaña para unha familia cunha persoa confinada a unha cadeira de rodas? O propio cliente tiña a resposta:

“ao contrario do que cabería esperar, non quero unha casa sinxela. Quero unha casa complexa porque a casa definirá o meu mundo”.1

Maison Bordeaux, 1996-98, Rem Koolhas ©Hans Werlemann, courtesy OMA
Maison Bordeaux, 1996-98, Rem Koolhas ©Hans Werlemann, courtesy OMA

O terreo onde se implanta a vivenda está situado nos arredores de Bordeus, na ladeira nun outeiro con vistas á cidade. O propietario adquirira o lote antes que un accidente de auto limitáselle a mobilidade. Koolhaas atende a solicitude do cliente e responde o desafío cun deseño en tres niveles que serán o universo do seu cliente.

O nivel baixo enclava a súa silueta irregular na ladeira do outeiro. Sobre este volume se apilan outras dúas caixas diferentes. Cada caixa corresponde a un piso e defínese como unha entidade de carácter e funcionamento autónomo.

Maison Bordeaux, 1996-98, Rem Koolhas ©Hans Werlemann, courtesy OMA
Maison Bordeaux, 1996-98, Rem Koolhas ©Hans Werlemann, courtesy OMA

A planta inferior Agrupa os servizos da casa: cociña, comedor íntimo, adega e unha sala para tv. Na planta intermedia desenvólvese a actividade social da familia. Unha planta libre con cerramentos transparentes que permiten vivenciar a paisaxe urbana á distancia. A planta superior aloxa os dormitorios. É unha caixa de formigón rosado con aberturas redondas que enmarcan a paisaxe desde cada dormitorio. Vista a certa distancia, a primeira planta fúndese coa ladeira e a terceira parece flotar sobre a caixa de vidro intermedia.

Con todo, a característica sobresaliente da casa é o escritorio do propietario. Unha habitación de 3 x 3,5 metros montada sobre unha plataforma cun enorme pistón hidráulico que permite a mobilidade vertical nos tres niveles.

“O movemento do elevador cambia continuamente a arquitectura da casa. Unha máquina é o seu corazón”.2

Na planta baixa forma parte da cociña comedor; no primeiro piso intégrase co mesmo solado da área social; na planta alta forma parte do dormitorio do matrimonio. Unha biblioteca pecha un dos laterais da plataforma en todo o percorrido da plataforma.

Maison Bordeaux, 1996-98, Rem Koolhas ©Hans Werlemann, courtesy OMA
Maison Bordeaux, 1996-98, Rem Koolhas ©Hans Werlemann, courtesy OMA

As demais circulacións verticais adáptanse ás formas caprichosas da planta baixa. Unha escaleira caracol atravesa a casa paralela ao montacargas. Cando alcanza a planta intermedia, revístese en aceiro inoxidable para que se dilúa no reflexo da paisaxe que domina o piso.

A solución estrutural tamén é atípica. A planta superior descansa nun dos extremos sobre o volume da escaleira, que se atopa fóra do eixo axial da planta rectangular. Este desequilibrio resólvese mediante unha viga que cruza de maneira transversal o volume por encima do teito, soportada por un tensor de aceiro ancorado ao piso para alcanzar a estabilidade estrutural. A parte traseira está suxeita por un soporte #aceirar en forma de “ele”.

Maison Bordeaux, 1996-98, Rem Koolhas ©Hans Werlemann, courtesy OMA
Maison Bordeaux, 1996-98, Rem Koolhas ©Hans Werlemann, courtesy OMA

Así definida, a casa establece unha dobre orde funcional dunha maneira sagaz e efectiva. O movemento vertical da habitación permite ao propietario interactuar cos demais membros da familia nas áreas máis importantes da vivenda.

Koolhaas crea un pequeno universo para un home que carece de mobilidade propia, e ese universo móvese para el.

Maison Bordeaux, 1996-98, Rem Koolhas ©Hans Werlemann, courtesy OMA
Maison Bordeaux, 1996-98, Rem Koolhas ©Hans Werlemann, courtesy OMA

Marcelo Gardinetti. Arquitecto
La Plata. Arxentina. Abril 2019

Notas:

1 Rem Koolhaas/OMA, Memoria descriptiva del proyecto.

2 Ibidem.

Marcelo Gardinetti

No voy a hablar de la penumbra, mejor voy a ver si puedo despertar.

follow me

Arquivado en: artigos, Marcelo Gardinetti

Tags: , , , , , , , , , , ,