O futuro de “As Palmas” | Aldo G. Facho Dede

5 (100%) 1 vote

Elaboración propia sobre la base de httpwww.skyscrapercity.comshowthread.phpt=491037
Elaboración propia sobre a base de skyscrapercity.com

A visita do Papa deixounos varios temas para reflexionar, un deles é o rol que debese cumprir a base aérea “As Palmas” na Lima do século XXI

Como ben é sabido, Lima duplicouse en habitantes e superficie no últimos corenta anos, e ese crecemento non tivo como correlato un modelo de planificación que reserve espazos para o desenvolvemento de áreas verdes e equipamentos de escala metropolitana. Nese proceso, o exército reservouse certos predios para a localización das súas instalacións e servizos, no que nese entón eran zonas periféricas, pero que hoxe están rodeadas de cidade. Esta realidade non só dificulta o funcionamento das instalacións, senón que tamén impacta na calidade de vida dos veciños, afectados pola contaminación sonora e os riscos propios ese tipo de actividades.

Gran expectativa por misa del papa Francisco en base aérea Las Palmas | Fuente: AFP | Fotógrafo: rpp.pe
Gran expectativa pola misa do papa Francisco na base aérea As Palmas | Fonte: AFP | rpp.pe

Xa existen casos de predios militares convertidos en urbanos, como o cuartel “A Pólvora”, e a base aérea de “Collique”, que, aínda que axudaron a diminuír o déficit de vivenda, o seu nivel de achega en espazos públicos e equipamentos a escala metropolitana é escaso. Hai anos que vén falando do futuro da base aérea “As Palmas”, e a mirada foi moi similar á de “Collique”, co incentivo que a súa localización é máis atractiva para o mercado inmobiliario.

Ciudad Sol El Retablo
Cidade Sol O Retablo

Doutra banda, a misa celebrada o domingo pasado pon en evidencia a escala da pista de aterraxe, que representa o 13% do total do complexo militar (60has. de 472Has.), e onde se reuniron aproximadamente un millón duascentas mil persoas, poboación equivalente á do distrito de San Juan de Lurigancho.

Cal sería o mellor uso futuro dun predio similar en superficie ao distrito de Jesús María, o mesmo que alberga ao Campo de Marte e a Residencial San Felipe? 

Elaboración propia sobre la base de Google Earth
Elaboración propia sobre a base de Google Earth

Segundo a diario Gestión, o déficit de vivendas na cidade é de 612 mil unidades, utilizando a densidade do mesmo distrito poderiamos estar a falar de preto de 20 mil fogares, que en edificios de 5 pisos ocuparían menos do 10% do chan do complexo militar. Con este cálculo rápido podemos darnos unha idea do enorme potencial que ten o predio para achegar á solución da demanda habitacional e déficit de equipamentos e espazos públicos da nosa urbe.

Os limeños merecemos unha gran cidade, existen notables exemplos internacionais nos que se reconverteron predios similares para usos urbanos, xerando, ademais de vivenda, importantes espazos públicos e equipamentos. Poderiamos falar de cidades europeas e norte americanas, pero mellor revisar o caso da cidade de Quito, onde o proceso de reconversión do seu antigo aeroporto está en marcha, cun ambicioso proxecto de renovación urbana que achegará á cidade un gran parque de 136 hectáreas, equipado con diversos servizos culturais e deportivos.

Elaboración propia sobre la base de Google Earth
Elaboración propia sobre la base de Google Earth

Estes grandes proxectos urbanos debesen propiciar tamén a reflexión sobre as políticas nacionais de vivenda. Iván Alonso, no seu artigo “Afástache de min, oh tren de proximidade”, puxo en cuestión a pertinencia da construción do anunciado tren para Lima, argumentando que o suposto beneficio na creación de novas vivendas non xustificaría o custo da súa construción e funcionamento. Aínda que, e como urbanista, considero que os investimentos en infraestrutura urbana non deben determinarse soamente con argumentos económicos, tamén poño en dúbida o beneficio real de tan importante investimento, sendo que a súa xustificación está na creación de novas cidades satélites para reducir o déficit de vivenda, formula que fracasou a nivel mundial.

Baixo este enfoque, o complexo militar de “As Palmas” toma un rol protagónico no desenvolvemento futuro da cidade, sustentado ademais na súa fácil conexión co Metro Liña 1, o Metropolitano, a ampliación da Vía Expresa, a Panamericana Sur e o Circuíto de Praias. A súa importante superficie permítenos pensar en modelos alternativos de vivenda social, como edificios destinados a aluguer baixo o formato recentemente anunciado polo Ministro Bruce, propiciando a mixtura social e ofrecendo ás parellas novas departamentos ben situados que lles permitan reducir os seus tempos de desprazamento, e polo tanto mellorar a súa calidade de vida urbana.

Dede Visión general del Plan
Visión xeral do Plan

Estamos a tempo de proxectar a nosa cidade con grandeza, deixemos de pensar que o futuro está nos areais do norte e sur, e reenfoquemos nos grandes predios con usos disfuncionais, onde seguro atoparemos respostas para a cidade do mañá na que todos soñamos vivir.

Aldo G. Facho Dede · Arquitecto urbanista 
Lima · Abril 2018
Coa colaboración de Carlos Morales Dávila
Autor do Blogue Habitar: Ambiente+Arquitectura+Ciudad e fundador da Red Latinoamericana de Urbanistas

Arquitecto-urbanista, docente-investigador, convencido de que nuestro país necesita desarrollar sus ciudades en base a modelos de planificación urbana estratégicos y adaptativos, que partan desde las personas y el ambiente, y que busquen la multiplicación del bienestar y su equitativa distribución.
follow me

Arquivado en: Aldo G. Facho Dede, artigos

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,