Tallar | Íñigo García Odiaga

Esclavo Despertando (Mármol, 1519-1536) | Galleria dell’Accademia, Florencia
Escravo Despertando (Mármol, 1519-1536) | Galleria dell’Accademia, Florencia

Cando en 1923 Sigfried Giedion pronunciou o seu discurso fronte aos estudantes de deseño durante a semana de apertura da Bauhaus, a súa mensaxe principal foi o de

“escoitar ao material e destapar a vida oculta do amorfo”.

Para destapar a arte atrapada na materia non hai que escavar senón tallar, por que tallar é cortar, pero tamén é debuxar, destacando o importante respecto do superfluo. Constantin Brâncuși explicou que taller era o verdadeiro camiño cara á escultura. Así o demostra nas diferentes versións do Bico, o seu respecto polo bloque era tal que estaba decidido a quitar a cantidade mínima de pedra para representar a unha parella abrazada. O escravo inacabado de Miguel Ángel tamén dá testemuño desta maneira de actuar.

A peza do reo, unha das catro que decoraría a tumba do Papa Xulio II, parece tentar escapar da masa de pedra que o atrapa, coma se o lento tallado do mestre unicamente retirase a materia que o contén. Nin o mellor artista ten idea do que contén en potencia un bloque de mármore dentro da súa masa, declarou o propio Miguel Ángel, deixando claro que no bloque pétreo hai unha escultura latente e que o escultor non é o seu creador, senón unicamente o seu liberador.

Á fin e ao cabo como no Bico de Brâncuși a materia abraza á forma e as súas características como a dureza, a textura ou o peso non deben só verse senón sentirse para representar a verdadeira natureza do material. Poida que cando Brâncuși afirmaba que o artista debe saber como sacar o ser que está dentro da materia, non se referise á peza ou escultura senón á enerxía interior do bloque, á súa esencia, a súa verdadeira natureza, que en ocasións será un escravo, noutras un bloque xeométrico e noutras unha parella imposible de separar.

Tumba De Benei Hezir Hazir
Tumba De Benei Hezir Hazir

Íñigo García Odiaga. Arquitecto
San Sebastián. Abril 2016

Arquivado en: artigos, Íñigo García Odiaga

Tags: , , , , , , , , ,