Tallar | Íñigo García Odiaga


Esclavo Despertando (Mármol, 1519-1536) | Galleria dell’Accademia, Florencia
Escravo Despertando (Mármol, 1519-1536) | Galleria dell’Accademia, Florencia

Cando en 1923 Sigfried Giedion pronunciou o seu discurso fronte aos estudantes de deseño durante a semana de apertura da Bauhaus, a súa mensaxe principal foi o de

“escoitar ao material e destapar a vida oculta do amorfo”.

Para destapar a arte atrapada na materia non hai que escavar senón tallar, por que tallar é cortar, pero tamén é debuxar, destacando o importante respecto do superfluo. Constantin Brâncuși explicou que taller era o verdadeiro camiño cara á escultura. Así o demostra nas diferentes versións do Bico, o seu respecto polo bloque era tal que estaba decidido a quitar a cantidade mínima de pedra para representar a unha parella abrazada. O escravo inacabado de Miguel Ángel tamén dá testemuño desta maneira de actuar.

A peza do reo, unha das catro que decoraría a tumba do Papa Xulio II, parece tentar escapar da masa de pedra que o atrapa, coma se o lento tallado do mestre unicamente retirase a materia que o contén. Nin o mellor artista ten idea do que contén en potencia un bloque de mármore dentro da súa masa, declarou o propio Miguel Ángel, deixando claro que no bloque pétreo hai unha escultura latente e que o escultor non é o seu creador, senón unicamente o seu liberador.

Á fin e ao cabo como no Bico de Brâncuși a materia abraza á forma e as súas características como a dureza, a textura ou o peso non deben só verse senón sentirse para representar a verdadeira natureza do material. Poida que cando Brâncuși afirmaba que o artista debe saber como sacar o ser que está dentro da materia, non se referise á peza ou escultura senón á enerxía interior do bloque, á súa esencia, a súa verdadeira natureza, que en ocasións será un escravo, noutras un bloque xeométrico e noutras unha parella imposible de separar.

Tumba De Benei Hezir Hazir
Tumba De Benei Hezir Hazir

Íñigo García Odiaga. Arquitecto
San Sebastián. Abril 2016

Íñigo García Odiaga
Arquitecto. Editor de NOMU. 1/5 del estudio de arquitectura VAUMM. Vivo en Donosti.
follow me

Arquivado en: artigos, Íñigo García Odiaga

Tags: , , , , , , , , ,