Bigas Luna. A arquitectura como materia morta | Jorge Gorostiza

Bigas Luna (1946-2013)

Por casualidade estiven a ler 3 paellas con Bigas Luna, un libro escrito por Lucas Soler, publicado hai dez anos pola xa desaparecida Mostra de Valencia a raíz dunha homenaxe que lle fixeron ao director.

A relación deste cineasta coa Arquitectura iniciouse hai moito tempo, mesmo antes de ser cineasta, cando se dedicaba a traballar como interiorista, compaxinándoo con outras facetas como artista plástico. Mesmo nunha das súas películas, en Ovos de ouro, aparece un personaxe que é arquitecto, recórdese que a película -hoxe tan ou máis actual que entón- trata sobre a ascensión e caída dun novo empresario sen escrúpulos, que axuda a construír o Benidorm de hoxe en día e os arquitectos tiveron moito que ver co resultado actual desa cidade.

Volvendo ao libro -por certo moi divertido grazas a unha estupenda entrevista con Bigas- non sabía que lle fixera unha fotografía a Valeria Marini, segundo el o seu cu era «posiblemente o mellor de Europa naquel momento», ispe de costas, inspirada na fotomontaxe O violín de Ingres de Man Ray, que á súa vez se inspiraba no cadro de Ingres, pois ben, esa fotografía de Bigas foi portada do número 780 da revista Domus, publicada en marzo de 1996, para un monográfico sobre a organicidad na arquitectura e foi seleccionada entre as mellores dese ano na recente recompilación desa revista editada por Taschen.

No libro ademais fala do Obradoiro Bigas Luna e os seus traballos cun estudo de arquitectura, seguramente refírese ao interesante documental que fixeron os seus alumnos sobre a obra de Miralles, que xa se comentou neste blog, porque vén incluído na edición que publicou a Fundación da Caixa de Arquitectos sobre a obra dese arquitecto.

O máis relevante de 3 paellas con Bigas Luna en relación coa Arquitectura é a resposta de Bigas cando lle preguntan polo sentido pexorativo que tiña entón o “deseño catalán” e responde:

«non» creo «que deba telo. Paréceme positivo que exista un deseño catalán. En realidade as críticas aos deseñadores son moi similares ás que reciben os arquitectos aos cales se lles considera arrogantes e faltos de humanidade. O seu problema, no fondo, é que traballan con materia morta, deshumanizada, aínda que logo teñan solucións para todo e sexan moi competentes».

«Arrogantes y faltos de humanidad», siempre he creído que a muchos arquitectos nos viene muy bien saber lo que opinan los demás sobre nosotros y, de vez en cuando, viene muy bien una cura de humildad para evitar esa arrogancia que cita Bigas. Respecto a la «materia muerta» el cineasta tiene razón, pero no olvidemos que una edificación sirve -o debería servir- para mejorar la vida de los seres humanos, materia viva por excelencia, y no sólo como un objeto para aparecer en las fotografías de las revistas o en los programas de televisión de viviendas para millonarios.

Jorge Gorostiza, arquitecto. Autor del blog Arquitectura+Cine+Ciudad

Santa Cruz de Tenerife, maio 2012

Jorge Gorostiza

Doctor arquitecto, proyecta y construye edificios y desarrolla trabajos de urbanismo. Desde 1990, publica numerosos artículos sobre cine y arquitectura en medios de su localidad, revistas como Nosferatu, Nickleodeon, Academia, Lateral, Cahiers du Cinema… y en varios volúmenes colectivos. Entre el 2000 y el 2005 dirige la Filmoteca Canaria. Imparte conferencias sobre arquitectura y cine en instituciones como el CAAM en Gran Canaria, la UIMP, el CENDEAC en Murcia, INCUNA en Gijón, Fundación Telefónica, la ETS de Arquitectura y el CCCB de Barcelona, las ETS de Arquitectura de La Coruña, Sevilla, Valencia y SEU madrileña, La Ciudad de la Luz en Alicante, la UNED en Pamplona, en varios colegios de arquitectos, así como en las universidades del País Vasco, Gerona, Valladolid, Málaga, Granada, SEK en Segovia y CEES de Madrid. Jurado en varios festivales cinematográficos, como los de Alcalá de Henares (2001), San Sebastián (2002), Sitges (2003), Las Palmas (2005) y Documentamadrid (2005), y comisario de las exposiciones Constructores de quimeras. (Centro Conde Duque, Madrid, 1999) y La arquitectura de los sueños (Capilla del Oidor, Alcalá de Henares, 2001).

He publicado bastantes libros y muchos artículos, he impartido conferencias, he sido comisario de exposiciones y jurado en muchísmos festivales. Si quieren saber más no duden en consultar mi blog ARQUITECTURA + CINE + CIUDAD.

follow me

Arquivado en: capturas, cine, Jorge Gorostiza

Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,