Consumption and control in the public space. ”They live” | Ignacio Grávalos – Patrizia Di Monte


La Influencia de los Mass Media | geoengineeringcrimes.wordpress.com
The Influence of the Mass Media | geoengineeringcrimes.wordpress.com

The nightmare of a company submissive and controlled across the perverse mechanisms of the advertising. This it is the distopía that John Carpenter raises in “They Live”. The director already had showed us the bitter face of the big cities at the end of the seventies. The violence and the lack of comunication in “Assault on Precinct 13 (1976), the psychological harassment and the vouyerismo in the scene of an oppressive skyscraper in “Someone’s Watching Me!” (1978) or the vision of the metropolis like a great jail walled in “1997: Escape from New York” (1981). In this occasion, and in the context of a movie of science – fiction, Carpenter directs again a merciless critique the company of consumption in which no element turns out to be free.

They Live, 1988, John Carpenter
They Live, 1988, John Carpenter

Under the pretext of a few glasses that allow to undress the daily reality, it shows us a city that is saturating the public space by means of camouflaged impositions. There appears thereby a city textual and perverse, replete with ciphered messages in that the buildings have happened to be a mere advertising support. It is a question of a refined version of Las Vegas, but in this occasion, concebida as a psychological landscape, as a reality that only acquires consistency in the area of the subconscious. Nothing is what seems, nothing is chance. Everything answers to a disposition precise and calculated to strike subliminalmente and to construct the imaginary one of the desire.

Consumo y control en el espacio público -They Live, 1988, John Carpenter o2
They Live, 1988, John Carpenter

The public space, an irremediably disciplinary space, stops being thereby a place of freedom to happen to be a space of control and aleccionamiento. He acquires an unreal dimension, proposing a scene for the fiction and the sham, in which nothing is what seems. And this virtuality, nevertheless, turns out to be painfully contemporary.

They Live, 1988, John Carpenter
They Live, 1988, John Carpenter

Ignacio Grávalos – Patrizia Di Monte. Architects (estonoesunsolar)
Zaragoza-Venezia. march 2017.

 

Ignacio Grávalos – Patrizia di Monte

Ignacio Grávalos y Patrizia Di Monte fundan gravalosdimonte arquitectos en 1998, un estudio que trabaja en los diversos ámbitos de la arquitectura y del paisaje, participando en proyectos de actividad cultural, estudios de regeneración urbana, trabajos de arquitectura participativa y estudios experimentales sobre urbanismo de no conformidad. En la actualidad alternan la actividad profesional con la docente, así como la presencia en numerosos procesos de investigación en ámbito europeo.

Ignacio Grávalos es arquitecto por la ETSAB (Barcelona, 1994). Es profesor titular de Expresión Arquitectónica de la Escuela de Arquitectura de la Universidad San Jorge de Zaragoza.
Patrizia Di Monte es arquitecta por el IUAV (Venecia, 1995). En 1998 consiguió el título de máster (La Gran Escala) por la UPC y la suficiencia investigadora (tesis doctoral en curso). Ha sido arquitecta colaboradora Fund. Peggy Guggenheim en Venecia de 95-97, miembro de la comisión de cultura del COAA de 2003-06, miembro del comité cientifico Capitalidad Cultural Zaragoza 2016, profesora de Proyectos III de la Escuela de Arquitectura de la USJ de Zaragoza y actualmente es profesora de Urbanismo I. Obtienen el 1er premio concurso paseo marítimo en Torre Mileto, 1er premio concurso de ideas reforma C.O.A.A., 1er premio concurso bloque de viviendas en torre en Zaragoza, 1er premio concurso bloque de viviendas en el Canal Imperial Zaragoza, 3er premio concurso ideas internacional “Oficinas Expo 2008”, adjudicatarios de numerosos concursos de estudio sobre el Casco Histórico de Zaragoza.

Creadores del programa “estonoesunosolar”, iniciativa experimental de intervenciones temporales en vacíos urbanos para uso público, reconocida con 1er premio Saie Urban regeneration and development 2012, 1er premio Eurocities 2011 Participation, 1er premio Innovazione e Qualitá Urbana 2010, mención de investigación XI Bienal Española Arquitectura y Urbanismo, 2º premio SAIE Selection 10, 3er premio SMART Future Minds 2010, finalista premios FAD 2011, finalista City to City FAD awards 2012, finalista Future Cities awards 2012, ganadores convocatoria internacional “Architecture of Consequence” del NAI (ND) , obra seleccionada 6ª y 7ª Bienal Europea de Paisaje, mención XXII y XXVI premios de Arquitectura García Mercadal.

Entre sus últimas obras construidas se encuentra la escuela infantil del Casco Histórico de Zaragoza (en colaboración con S. Carroquino), que ha recibido el accésit premio Children in Scotland’s Making Space Awards 2010.

Han sido arquitectos invitados a: Congreso Eurocities Culture Forum 2009, Congreso Caceres Ciudades Creativas 2009, Congreso Ciudades Creativas 2010 (Kreanta), XIX Congreso Centro Iberoamericano Desarrollo estratégico Urbano en Mérida (Méjico), Reunión Agenda 21 para la Cultura en Belo Horizonte (Brasil), Xunta de Galicia, Ayto. de Sevilla, Ayto. de Vitoria, COAC, COAG, Master Arquitectura Medioambiental y Urbanismo Sostenible PAMUS de Univ. La Salle, Universidad Internacional de Andalucia, Universidad de País Vasco, Master Progettazione Interattiva Sostenibile e Multimedialità de Roma3, Master in Paesaggistica-Unifi/AIAPP/LUS Univ. di Firenze, Univ. Di Trento, Ayto. de Turín, Ayto. De Napoles, Milano Made Expo 12, SAIE 12 Bologna, Politecnico de Milán, Cité de l’ Architecture de París, DAZ de Berlín, Master Public Space Berlage Institute de Rótterdam entre otros.

follow me

Filed under: captures, cinema, espacio publico, Ignacio Grávalos - Patrizia di Monte

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,